ב-7 באוקטובר החזיק חמאס ב-255 חטופים ישראלים, חיים וחללים. עם השבתו הביתה של החטוף האחרון רב-סמל ראשון רן גואילי, הגיע הרגע שמדינה שלמה חיכתה לו בנשימה עצורה, במשך יותר מעשור וביתר שאת בשנתיים האחרונות - אין יותר חטופים ישראלים בעזה.
251 בני אדם נחטפו מעוטף עזה בשבת השחורה. 159 גברים ו-92 נשים, ביניהם 27 חיילים וחיילות ו-39 ילדים וילדות. 32 מהם אזרחים זרים, שמצאו את עצמם בלב האימה בארץ לא להם. 46 נחטפו חיים ונרצחו בשבי. 4 בני אדם הוחזקו בשבי חמאס מעל לעשור. רובם המוחלט שוחררו בעסקאות, מיעוטם במבצעי חילוץ. משפחותיהם נאבקו על חייהם ועל כבודם בעיקשות, ואזרחי ישראל הצטרפו אליהן בהמוניהם.
במשך שנתיים, ישראל הייתה שרויה בטלטלה רגשית בלתי פוסקת, שנעה בחדות בין ייאוש לתקווה. כעת, לראשונה מאז 2014, הם כולם פה, וההבטחה לא להשאיר אותם מאחור סוף כל סוף קוימה.
הימים הראשונים למלחמה
החטופות הראשונות ששוחררו משבי חמאס היו יהודית רענן ובתה, נטלי. השתיים הן בעלות אזרחות אמריקנית, והן שוחררו בצל לחצים שהפעילה קטר, ימים ספורים לאחר שהנשיא האמריקני דאז ג'ו ביידן הגיע לישראל.
שלושה ימים לאחר מכן שוחררו יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, שנחטפו מקיבוץ ניר עוז, באמצעות תיווך של מצרים וקטר ובשל "סיבות הומניטריות ורפואיות קשות", כך נמסר אז מחמאס. הבעלים שלהן, עודד ליפשיץ ועמירם קופר, נחטפו לעזה בחיים ונרצחו בשבי.
ב-30 באוקטובר 2023 חולצה החטופה הראשונה מהשבי בעזה - התצפיתנית אורי מגידיש. מבצע שחרורה, "ראשית האור", היה מבצע החילוץ הראשון במלחמה חרבות ברזל. מגידיש נחטפה ממוצב נחל עוז, אך הוחזקה בנפרד מיתר התצפיתניות שהופרדו ממנה בשבי. אחרי ששבה לישראל היא סיפקה לשב"כ מידע מודיעיני רב ויקר ערך.
נובמבר 2023: העסקה הראשונה
בין 24 בנובמבר ועד ל-30 שוחררו 80 חטופים במסגרת העסקה הראשונה, שכונתה גם "עסקת הנשים והילדים", זאת על אף שלא השתחררו בו כל הנשים וכל הילדים שנחטפו.
בעסקה הראשונה הועברו החטופים מידי חמאס לצלב האדום ומשם למצרים דרך מעבר רפיח. הם נפגשו עם נציגים ישראלים ומשם נלקחו לישראל דרך מעבר כרם שלום.
ב-1 בדצמבר קרסה הפסקת האש, לאחר שחמאס לא העביר רשימת שמות חטופים לפעימה נוספת ושיגר עשרות רקטות לעבר ישראל. העסקה הבאה יצאה לפועל רק בינואר של 2025.
דצמבר 2023
בשבועות שאחרי קריסת הפסקת האש חולצו מספר חטופים חללים מרצועת עזה: עדן זכריה, זיו דדו, אליה טולדנו, רון שרמן וניק בייזר. האחרונים בהם נחטפו בחיים ונהרגו מהפצצות חיל האוויר, כך עלה לימים מתחקיר צה"ל.
ב-15 בדצמבר התרחשה טרגדיה נוספת: כוחות צה"ל ירו והרגו בשוגג את החטופים אלון שמריז, סאמר אל-טלאלקה ויותם חיים, ששרדו אז כבר 70 ימים בשבי. השלושה הצליחו להימלט משוביהם לאחר שכוחות צה"ל תקפו וחיסלו אותם. הם קראו מספר פעמים לעזרה בעברית ואף הרימו דגלים לבנים.
האירוע הטראגי היווה נקודת מפנה במאבק לשחרור החטופים. המונים יצאו להפגין מול הקריה בתל אביב בערב שלאחר האסון, בדרישה לשחרורם המיידי של כל החטופים - עכשיו. זה היה אחד מערבי השיא עד אז של המחאה, שעוד הייתה בראשיתה.
ינואר-אוגוסט 2024
בחודשים שלאחר העסקה הראשונה התעצמה הלחימה בעזה לצד המחאה הנרחבת בקריאה להשבת החטופים בהסכם. בתקופה בה עסקאות התקרבו והתרחקו אך לא נחתמו, בוצעו מספר מבצעי חילוץ להשבת חטופים חיים וחללים.
ב-12 בפברואר 2024, פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק חולצו מהשבי במבצע "יד זהב", אחרי 129 ימים בשבי חמאס. למבצע נערכו הכוחות במשך כחודש, והוא יצא לפועל כאשר נוצרו תנאים מתאימים. הכוחות הסתערו על הבניין בו הוחזקו החטופים וחילצו אותם מהמבנה בלב רפיח.
מבצע החילוץ הבא בו שוחררו חטופים חיים, יצא לפועל כחצי שנה לאחר מכן - ב-8 ביוני. אחרי 246 ימים בשבי בעזה, החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו חולצו מלב מחנה הפליטים נוסייראת ב"מבצע ארנון", על שמו של מפקד הימ"מ, פקד ארנון זמורה, שנהרג מאש המחבלים במהלך המבצע.
31 באוגוסט 2024
כרמל גת, הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי נחטפו בחיים ושרדו כמעט שנה בשבי חמאס. כאשר הבחינו מחבלי חמאס בכוחות צה"ל מתמרנים בסמוך למנהרה בה הוחזקו השישה, הם הורו לשוביהם להוציא אותם להורג. הם נורו למוות מטווח קצר במנהרה צרה ונמוכה, ואותרו כשהם מחובקים. נתיחה לאחר המוות העלתה כי הם סבלו מתת-משקל קיצוני וספגו התעללות ואלימות.
ימים ספורים לפני הרצח הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ישראל לא תיסוג מציר פילדלפי. ההחלטה להתעקש על הציר תוארה על ידי מגוון גורמים כאיום קיומי על המשא ומתן להסכם שהתנהל באותם ימים.
בעקבות קריסת המגעים ורצח ששת החטופים ברפיח, זעם פרץ לרחובות באופן חסר תקדים. על-פי הערכות, מאות אלפים יצאו לרחובות לגל מחאות שסירב לדעוך והיה הגדול ביותר בתולדות המחאה עד לאותו הרגע. ההסתדרות אף הכריזה על שביתת עובדים כלל-ארצית – אף שזו לא צלחה. המונים הגיעו להלוויותיהם של השישה וליוו אותם לקבורה.
הוצאתם להורג של השישה במנהרה הפכה לאירוע מכונן במאבק להשבת החטופים. האירוע הוכיח כי בניגוד לטענות הממשלה, הלחץ הצבאי לא מביא רק לחילוצים הירואיים כמו אלו שנראו בחודשים הקודמים, אלא מסכן באופן ממשי ומיידי את חייהם של החטופים הנאבקים לשרוד.
ינואר 2025: העסקה השנייה
הסכם הפסקת אש בין ישראל וחמאס נחתם בתיווך קטרי בדוחה ואחרי לחץ אמריקני מאסיבי. הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את ההסכם ב-17 בינואר, למרות התנגדות שרי "עוצמה יהודית" ו"הציונות הדתית".
יום לאחר מכן, במבצע חשאי שקיבל את השם "דרום אדום", חולצה גופתו של אורון שאול מרצועת עזה. שאול נפל ב-2014 במבצע "צוק איתן" וגופתו הוחזקה ברצועה יותר מעשר שנים. הפעימה הראשונה של העסקה יצאה לפועל ב-19 בינואר, יום לפני השבעתו לכהונה שנייה של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב, אז שוחררו מהשבי החטופות רומי גונן, אמילי דמארי ודורון שטיינברכר. בפעם הראשונה, מחבלי חמאס ערכו "טקס שחרור" משפיל לחטופים, אירוע שחזר על עצמו עם כל פעימה והביא לזעם רב בישראל.
בפעימה השנייה שוחררו התצפיתניות דניאלה גלבוע, נעמה לוי, קרינה ארייב ולירי אלבג, שנחטפו בקרב מוצב נחל עוז. התצפיתנית אגם ברגר שוחררה בפעימה הבאה, יחד עם ארבל יהוד וגדי מוזס, וחמישה חטופים תאילנדים נוספים. ב-1 בפברואר שוחררו החטופים עופר קלדרון, ירדן ביבס וקית' סיגל. בשבוע לאחר מכן שוחררו אוהד בן עמי, אלי שרעבי ואור לוי. מצבם הבריאותי הקיצוני של שלושת האחרונים עורר סערה בעולם. בשבוע שלאחר מכן שוחררו החטופים סשה טרופנוב, שגיא דקל-חן ויאיר הורן, שאחיו איתן נותר מאחור.
ב-20 בפברואר מסר חמאס לראשונה את גופותיהם של חטופים חללים. ארונותיהם של עודד ליפשיץ ושל ילדי משפחת ביבס, כפיר ואריאל, הושבו לישראל. איתם הובאה לישראל ארונה של אישה אלמונית, שבחמאס הציגו כשירי ביבס אך לאחר זיהוי במכון לרפואה משפטית עלה כי היא אינה חטופה ישראלית כלל.
ב-22 בפברואר ארונה של שירי ביבס הושב לישראל. באותו היום שבו אלי-ה כהן, טל שהם, עומר ונקרט ועומר שם טוב. איתם חזרו החטופים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, שני אזרחים ישראלים שהיו חטופים בידי חמאס כעשור. ב-27 בפברואר קיבלה ישראל לידיה את החטופים החללים איציק אלגרט, צחי עידן, אוהד יהלומי ושלמה מנצור. עם סיום שלב א' של העסקה הכריזה ישראל שבניגוד להסכם לא תיסוג מציר פילדלפי. ב-18 במרץ פתח צה"ל במבצע "עוז וחרב". בשורת הפצצות חיל האוויר בשעות הלילה נהרגו מאות פלסטינים, הלחימה חודשה וההסכם קרס סופית, ללא מימוש "שלב ב'".
מרץ-אוקטובר 2025
המעורבות האמריקנית במגעים לסיום המלחמה הפכה מורגשת יותר בחודשים האלה, ובכירי חמאס אף היו במגעים ישירים עם ארצות הברית. ב-11 במאי הודיע חמאס כי ישחרר את עידן אלכסנדר, המחזיק באזרחות אמריקנית, כחלק מהצעדים שהוא "משקיע למען הפסקת האש, פתיחת המעברים והכנסת הסיוע". הצעד נעשה בעקבות פנייה של קטר לחמאס בהצעה לשחרר את אלכסנדר במחווה לנשיא טראמפ ובתקווה שבתמורה ילחץ על ישראל לשוב למו"מ.
ב-16 במאי נפתח מבצע "מרכבות גדעון", שמטרתו המוצהרת הייתה "יצירת התנאים להשבת החטופים". המבצע נמשך עד לחודש אוגוסט, ובמהלכו נפלו 40 לוחמים ונפצעו עוד עשרות.
במהלך המבצע, חולצו החטופים החללים ג'ודי ויינשטיין-חגי וגד חגי, נטפונג פינטה, יאיר יעקב ואביב אצילי ויונתן סמרנו, שי לוינסון ועפרה קידר. באוגוסט חולצו גופותיהם של אילן וייס ועידן שתיוי במבצע.
בחודש אוגוסט, חרף הלחץ האמריקני הכבד לסיום המלחמה ושחרור כל החטופים, יצא צה"ל למבצע "מרכבות גדעון ב'", במהלכו התקדם צה"ל לתוך העיר עזה, זאת על אף התרעות חוזרות ונשנות על סכנה הנשקפת לחיי החטופים המוחזקים בה.
אוקטובר 2025
עם הכרזתו של טראמפ על תכנית 21 הנקודות שהפכה לבסיס להפסקת האש האחרונה ב-29 בספטמבר, ברצועת עזה נותרו 48 חטופים, מתוכם 20 חיים ושניים שהיה חשש כבד לחייהם.
ב-13 באוקטובר שוחררו כל 20 החטופים החיים שהיו בידי חמאס - בפעימה אחת: אביתר דוד, גיא גלבוע דלאל, אלון אהל, אבינתן אור, רום ברסלבסקי, יוסף חיים אוחנה, גלי ברמן, זיו ברמן, מתן אנגרסט, איתן הורן, מקסים הרקין, אלקנה בוחבוט, נמרוד כהן, איתן מור, שגב כלפון, מתן צנגאוקר, עמרי מירן, אריאל קוניו, דוד קוניו, ובר קופרשטיין. באותו היום הגיע הנשיא טראמפ לישראל ונאם בכנסת. לאחר מכן טס לשרם א-שייח', שם חתם על הסכם שלום אזורי בנוכחות פלסטינית, מצרית, טורקית, קטרית, סעודית - אך לא ישראלית.
בימים שלאחר מכן הושבו החטופים החללים דניאל פרץ, יוסי שרעבי, ביפין ג'ושי, גיא אילוז, אוריאל ברוך, איתן לוי, תמיר נמרודי, ענבר הימן ומוחמד אלאטרש. נמרודי וביפין היו החטופים שהיה חשש כבד לחייהם אך לא הוכרז מותם.
במסגרת ההסכם חמאס אמור היה להחזיר את כל החטופים החיים והחללים שברשותו בתוך 72 שעות מנסיגת צה"ל. התהליך התפרס בפועל על פני חודשים, כאשר בחמאס טענו לקשיים באיתור חללים בשל ההרס ברצועה, תנאי מזג האוויר ומחסור במודיעין.
במהלך חודש אוקטובר 2025, שנתיים לאחר הטבח, הושבו החללים: אליהו מרגלית, רונן אנגל, סונתאיה אוקרסרי, טל חיימי, אריה זלמנוביץ', תמיר אדר, סהר ברוך ועמירם קופר. בנובמבר הושבו החללים: עומר נאוטרה, אסף חממי, עוז דניאל, איתי חן, ג'ושוע לואיטו מולל, ליאור רודאיף, הדר גולדין - שגופתו הוחזקה בשבי חמאס מאז מבצע צוק איתן ב-2014, מני גודארד, דרור אור וסודתיסאק רינתלאק.
החטוף האחרון שהושב לישראל הוא רב-סמל ראשון רן גואילי, לוחם יס"ם שיצא ב-7 באוקטובר לעוטף עזה לחלץ אזרחים, נפל בהיתקלות עם מחבלים ונחטף לעזה. רס"ר גואילי הושב לישראל ב-26 בינואר 2026 במסגרת מבצע "לב אמיץ" של צה"ל לאיתורו בבית קברות בשג'אעיה שבצפון הרצועה.
בהכנת הידיעה השתתפה רוני טבקוף
